I har besluttet jer for at flytte sammen. Og I har fundet en lejlighed. Den ligger på Frederiksberg. Den er skøn. I er allerede i gang med at flytte. Det sker sådan lidt i etaper. Først skal I have flyttet dine ting fra din lejlighed på Vesterbro. Dernæst skal din partners ting flyttes til Frederiksberg fra Valby. Det bliver lidt trangt til at begynde med, og der kommer givetvis mange nullermænd, der skal støvsuges op undervejs. Flytninger medbringer altid snavs. Det er din erfaring. Og det er en af de ting, I har tilfælles: I elsker det, når der er rent og frisk i lejligheden. Men I hader begge to at gøre rent. Det er her, jeres udfordring er: Hvem tager initiativet og ansvaret for, at jeres bolig er rar at opholde sig i?
Vinduespolering er et must
Din kæreste har allerede benyttet sig af de alternativer, der fandtes, da han boede i Valby: Han fandt en dame, der kunne komme og gøre rent hos ham en gang om ugen. Han fandt også en vinduespolerer i Hvidovre 2650, som pudsede vinduerne for ham, dengang damen nægtede at gøre det, fordi hun var bange for at falde ud oppe fra fjerde sal. Selv var du lidt for sparsommelig og nægtede at få professionel hjælp til rengøringen. Det var dog en fristelse at ringe til en vinduespudser på Vesterbro for at få hjælp. Men du gjorde det ikke. Du har ikke højdeskræk og det der med at pudse vinduerne, var ikke det vigtigste i din lejlighed. Du kunne da godt selv pudse vinduerne. Men du ville da foretrække at være helt fri for sådan et job. Det er jo noget, man gør en søndag formiddag. Og hvis det regner, så kommer man ikke så langt med vinduespudsningen.
Flytte sammen er så fedt
Lige nu er det ikke vinduespudsningen, der har prioriteten i jeres liv. Det handler om, at I flytter sammen og finder en måde at fordele pligterne på. Hvis din kæreste vil stå for det, så kan han godt få lov til at sørge for, at der kommer en vinduespudser fra København eller Frederiksberg forbi i ny og næ. Du har ikke noget imod at støvsuge en gang om ugen. Og det her med hovedrengøring op til højtider og fødselsdage finder I nok en løsning på.
Flytningerne er i fuld gang – og I er ved at finde ud af, hvor de forskellige møbler skal stå. I har også fundet ud af, hvordan I indretter jer ude i køkkenet. Der er jo et særligt skab til rengøringsmidler, som I lige skal finde ud af, hvordan I bruger. Det er ikke noget, I har tænkt over før. Men der er stor forskel på, hvordan vi opbevarer rengøringsmidler, støvsuger, gulvmoppe og den slags. Det handler om, at I skal til at udvikle nye vaner. I skal tage ansvar for jeres hverdag sammen. Og det inkluderer altså ikke kun at bestemme, hvem der har maddag, og hvem der gør rent, hvem pudser vinduer, og hvem sørger for, at der er støvsuget, og at toilettet er rent.