Folie beskytter bilerne

A Man Wrapping a Car Hood

Der er krisemøde i ledelsen. Ledelse og ledelse? I er tre partnere i forretningen. Du står for den daglige drift. Økonomien tager en anden af partnerne sig af. Og den sidste står for marketing. I har nogle ansatte, som gør hvad de kan for at få forretningen til at fungere. De knokler, og I værdsætter dem. Men de har ingen indflydelse. Og selvom I er gode venner både som partnere i forretningen og privat, så kan der komme tidspunkter, hvor I er totalt uenige om, hvordan forretningen skal drives videre. Sådan som lige nu.

Større synlighed i gadebilledet

Ham, der er ansvarlig for marketing, har nemlig fundet på, at I skal være meget mere synlige i det lokale gadebillede. Han vil derfor investere i nye biler og få sat reklamer på dem. Det vil økonomichefen ikke være med til. Han mener investeringen vil vælte forretningen. I har jo trods alt ansvaret for at kunne betale jeres ansatte deres løn. Marketingchefen har dog forberedt sig på modstand fra økonomichefens side. Så han har lavet sine undersøgelser. Han trækker en graf frem på sin skærm. Den viser, at en konkurrent fik en stigning på 10% i omsætningen efter at have gjort nøjagtigt det samme, som han nu foreslår, at I gør: Køber nye smarte – og små – biler, som I så sætter reklamer for firmaet på. Han har lavet et budget: Bilerne koster så og så meget. Folie til bil vil koste så og så meget.

Wrapping af bilerne med folie

Marketingchefen understøtter sine argumenter om, at det skal være folie til biler og ikke klistermærker, med, at folie holder længere. Det koster godt nok noget mere end klistermærkerne, men der er større fleksibilitet med folien. Økonomichefen er totalt uenig. Han mener at klistermærker til biler er bedst. Pudsigt. Diskussionen handler ikke om køb af nye biler. Den handler om hvilket materiale, der er bedst at bruge på bilerne. Er det typisk for revisorer, at de hænger sig i de små detaljer?

Klistermærker

Du lytter til dine partneres diskussion. Men på et tidspunkt bliver det for meget af det gode. Du afbryder dem. ”Folie til bil eller klistermærker til bil er lige meget lige nu. Er vi enige om, at vi har råd til at investere i bilerne og selvklæbende folie?” Du føler, at I har spildt en masse tid. Økonomichefen fortæller, at I faktisk har råd. Marketingchefen bliver superglad. Det betyder, at I nu kan blive meget mere synlige i gadebilledet. Han kan begynde at tale med grafikeren, som skal stå for at designe flotte reklamer for jeres firma. Og han kan begynde at finde flere tilbud hos forhandlere af selvklæbende folie og klistermærker til biler.

Du beder om et møde med økonomichefen, hvor I lige kan få afklaret bilbudgettet helt. Du vil gerne købe de bedste biler. Men du vil ikke overskride budgettet. Økonomichefen skal så senere hen tage sig af alt det formelle med papirarbejdet og betalingen af biler, grafiker og folie. Jeres marketingansvarlige kan få lov til at begynde det kreative arbejde med det samme. Du beder dog marketing- og økonomicheferne om at samarbejde, så jeres budget holdes.

betli