Gode lokaler løfter byen

Inden jeg fortæller mit ærinde, vil jeg så fast, at et kvarterløft eller en byfornyelse handler om mange elementer. Et sted at starte er at skabe gode rammer for erhvervsmøder, for når erhvervsfolk kommer til området for at holde møder, kan det betyder starten på en etablering, der så løfter området. Og DET er et ægte kvarterløft drevet af markedskræfter!

Det er længe siden, jeg har set min søster, Malene, så glad og afslappet, som da jeg besøgte hende en aften i sidste uge, da jeg alligevel havde ærinde i København. Hendes glæde og tilfredshed hænger sammen med, at hun for et par måneder siden fik nyt arbejde, og det har vist sig at være det helt rigtige for hende.

Malene er uddannet receptionist på et stort hotel i hovedstaden, og da hun var færdig med sin uddannelse, fortsatte hun med et job på en andet hotel, men altså fortsat i hotelbranchen. Det var hun også godt tilfreds med, men tilfredsheden forduftede, da hun havde fået sit første barn, for på hotellet havde man en ordning med vagtskifter i receptionen, der gjorde, at hun ligesom sine kolleger var tvunget til ind imellem at arbejde både om aftenen og om natten. Og det passer altså ikke ret godt sammen med at have en lille datter derhjemme, selv om hendes mand uden brokkerier påtog at stå alene med ansvaret, når Malene var på arbejde på de skæve tider.

For nogle måneder siden blev hun så opmærksom på, at et stort konferencecenter i København søgte en ny medarbejder til centerets reception. Hun valgte at sende en ansøgning, fordi sådan et center jo ikke indebærer arbejde om aftenen eller natten. Malene havde nogle års erfaring som receptionist, og det gjorde nok udslaget i retning af, at hun fik tilbudt jobbet, som hun ikke tøvede med at takke ja til.

Og så har det vist sig i løbet af det første par måneder i det nye job, at det er alle tiders arbejdsplads, fortalte Malene. Firmaet har ganske enkelt de mest tiltalende mødelokaler i København – se her, og samtidig er der en virksomhedskultur gående ud på, at der altid skal ydes den absolut bedste service overfor kunderne.

Og den slags kan altså mærkes på arbejdsmiljøet, forklarede Malene. Vi har simpelthen et fantastisk godt arbejdsklima på arbejdspladsen, og jeg har i hvert fald konstateret, at jeg udelukkende er omgivet af søde og imødekommende kolleger.

Malene fra sin år i hotelbranchen været vant til at gøre sit yderste for, at kunderne føler sig velkomne, så jeg er ikke i tvivl om, at hun kan føre den indstilling til arbejdet videre i et nyt job i en anden branche, for det handler i bund og grund om, at kunderne – hvad enten de er gæster på et hotel eller i et konferencecenter – bliver mødt med smil og imødekommenhed, så de føler sig velkomne.

For Malene betyder det tilsyneladende også meget, at hun kan føle en vis stolthed ved at repræsentere det firma, hun er ansat i. Hun fortalte i hvert fald meget entusiastisk om, at hendes nye arbejdsplads råder over de mest tiltalende konferencelokaler i København, hvor servicen også er helt i top både hvad angår det udstyr, kunderne har brug for til kurser eller møder, og den forplejning, som hører med til den slags.

For mig var det bare dejligt at konstatere, at min søster er så glad for sit nye job og nu kan være mere sammen med min lille niece.

betli